HemI fokusReferat från Världsparkinsondagen – del 1: Anna Ottosson, dietist

Referat från Världsparkinsondagen – del 1: Anna Ottosson, dietist

Anna Ottosson, dietist, kostexpert, författare, föreläsare, bloggare och entreprenör inom mat och hälsa.

Kostens betydelse

Anna Ottosson är en av Sveriges ledande dietister. Hon arbetar med mat och hälsa och brinner för att påverka och sprida kunskap om kraften i maten och hur vi kan bli friskare och hälsosammare. Hon är författare, föreläsare, bloggare och entreprenör och hon har även medverkat i TV, radio och tidningar. Anna har bland annat gett ut tre böcker och är proffs på smoothies och vilka råvaror som är superstjärnor för kroppen.

Kraften i maten

Maten är en källa till att må bra, men också en källa till glädje och gemenskap menar Anna Ottosson. Den ska vara färgglad, då innehåller den antioxidanter, vitaminer, mineraler och dessa ingredienser verkar tillsammans på olika sätt i våra olika organ och varenda cell påverkas positivt. Hon rekommenderar att dagligen äta rödbetor, ingefära, nötter, avokado, spenat, citrusfrukter, blåbär.

Fytokemikalier

Det finns 10 000-tals olika fytokemikalier i växterna, de skyddar dem mot föroreningar, solens strålning, svampar, insektsangrepp mm. I våra kroppar fungerar de som antioxidanter och dämpar inflammationsprocesser i kroppen. De påverkar immunförsvaret positivt och hjälper kroppen att bli av med det dåliga kolesterolet. Antioxidanter tar hand om de fria radikalerna i kroppen som bildas som en restprodukt vid ämnesomsättningen. Även om alla fytokemikalier inte fungerar som antioxidanter så ser man att de har en skyddande effekt.

Tarmfloran

80% av vårt immunförsvar sitter i våra tarmar och det krävs inte mer än 24 timmar för att förändra och påverka din tarmflora med vad du äter. För att förbättra din tarmflora kan du: äta mindre kött, men mer frukt, bär, ingefära, grönsaker, i olika färger. De innehåller fibrer och matar de goda bakterierna i tarmen. Att träna regelbundet har en god påverkan på hela kroppen. “Mata” de goda bakterierna med probiotika och prebiotika. Probiotika finns bl.a i yoghurt och syrade grönsaker medan Prebiotika finns i bifidobakterier och laktobaciller, de upprätthåller en bra PH balans i tarmen för att matsmältningen och ämnesomsättningen ska fungera. Blodsockret regleras och motverkar tillväxten av det “dåliga” bakterierna.

Vanliga parkinsonsymtom

Vi kan inte bota eller läka Parkinson, men med maten som verktyg kan vi enligt Anna, lindra vanliga parkinsonsymtom. Tänk på att utgå ifrån dig själv och dina behov.

Förstoppning

Kan förebyggas genom att: äta regelbundet, välja fiberrika livsmedel, dricka mycket vätska, motionera.

Protein

Proteinrika måltider kan påverka L-dopa negativt, det är därför viktigt att du tar dina mediciner före maten, du ska inte äta en proteinfattig kost. Protein behövs för att bygga upp musklerna. Är du osäker kring din kost, kontakta en dietist. Protein hittar du bl.a i nötter, mjölkprodukter, ärter/linser/baljväxter samt kött och fisk.

Energi

Muskelspänningar ökar energibehovet, får du inte i dig tillräckligt med energi så blir du trött. Ha koll på din vikt, så du inte tappar för mycket. Minskat lukt- och smaksinne kan också minska aptiten. Har du låg aptit kan du prova att äta kall mat och äta mindre men oftare. Har du stor aptit kan du lägga till en extra måltid före läggdags. Ät nyttiga smoothies, ost, dadlar, avokado, ringla över lite extra olivolja på maten, ät smör och efterrätter så du får i dig den energi du behöver.

Sväljsvårigheter

Sök hjälp om du har besvär med att svälja maten. Välj mat som är lätt att svälja, drick vatten, använd oljor för att få till en bra konsistens ex linfröolja, nötsmör, olivolja.

Trötthetskänsla

Trötthet är vanligt vid Parkinsons sjukdom, ät regelbundet och små portioner, för att hålla en jämn blodsockernivå och välj mat som ger dig energi.

Mat som medicin

Nitrat finns bl.a i rödbetsjuice och gröna smoothies, det är rena dundermedicinen för kroppen, forskning visar att nitrat sänker blodtrycket, minskar bukfetma, blodfetter ger mer energi och ork samt förbättrar blodsockret.

Gemenskap

Att äta tillsammans, välj enkla lösningar när du äter ensam, motionera efter din förmåga, ett känslomässigt stöd och goda relationer omkring dig är också viktigt för att må bra.
Hur får vi enkelt i oss det vi behöver?
Ett tips är att göra smoothies, det är snabbt och enkelt att göra och du får lätt i dig det du behöver. Använd gröna grönsaker som spenat och avokado.

 


Foodpowers Gröna smoothie

  • 1 ask eko babyspenat
  • 1 avocado
  • 1 bit ingefära
  • Lime, saften
  • 1 banan
  • 1 äpple
  • En skvätt apelsinjuice
  • Vatten till önskad konsistens

 

Hur gör man en hållbar förändring?

Anna menar att det viktigaste är att man låter en förändring ta tid. Det vanligaste misstaget man gör är att man vill att allt ska ske på en gång – ta ett steg i taget, den stora effekten är att lägga i lite extra bär eller rotfrukt. Glöm inte att du ska leva och njuta och se möjligheterna i att höja livskvaliteten med mat, var inte för hård mot dig själv.

 

Se inspelningen från Världsparkinsondagen här →

av Ingela Lind

Dela