Aktiviteter / 2025-05-02

Telefonbedrägerier: känn igen bluffen och skydda dig

Att bli lurad över telefon är tyvärr vanligt. Här får du en enkel lathund med varningssignaler, tips och exempel på vanliga bedrägerier.

LATHUND – var uppmärksam om du hör det här:

”Det är bråttom!”

”Logga in med BankID.”

”Vi ringer från banken, polisen eller Skatteverket.”

”Du måste föra över pengar eller säkra ditt konto.”

”Du har vunnit” eller ”du får tillbaka på skatten”.

Svara istället:

”Jag lämnar aldrig ut personlig information på telefon. Jag kontaktar själv banken. Hej då.”

Eller kortare:

”Jag pratar inte om sånt här på telefon. Hej då.”

Så skyddar du dig – 7 enkla råd

  1. Lämna aldrig ut känslig information
  2. Ge aldrig ut bankuppgifter, kortnummer, lösenord eller BankID – inte ens till någon som säger sig vara från banken eller polisen.
  3. Var skeptisk mot oväntade samtal
  4. Om något känns stressigt eller konstigt – lägg på direkt.
  5. Använd aldrig BankID på uppmaning
  6. Använd endast BankID när du själv har startat något, till exempel logga in på din bank.

Kontrollera numret
Bedragare kan fejka nummer. Ring tillbaka på ett officiellt nummer från bankens eller myndighetens hemsida.

Spärra dig mot försäljning
Anmäl dig till NIX-Telefon på nixtelefon.org.

Använd samtalsblockerare
Det finns appar som varnar för bluffnummer, till exempel Truecaller eller Hiya.

Prata med äldre anhöriga
Bedragare riktar sig ofta mot äldre. Prata om riskerna.

 

 

Vanliga bedrägerier – så går de till

  • ”Banken” ringer
  • ”Vi har upptäckt ett misstänkt uttag. Logga in så stoppar vi det.”
  • Vad de försöker göra: Få dig att logga in med BankID så att de kan ta dina pengar.
  • Vad du ska göra: Lägg på. Ring din bank själv.

 

  • ”Polisen” eller ”säkerhetsavdelningen”
  • ”Du har blivit utsatt för bedrägeri. Vi samarbetar med banken och behöver säkra dina pengar.”
  • Vad de försöker göra: Skapa förtroende så att du följer deras instruktioner. Ibland erbjuder de att du ska kontrollringa – men samtalet kopplas till en medbrottsling.

 

  • ”Du har vunnit” eller ”skatteåterbäring”
  • ”Vi behöver ditt kontonummer eller BankID för att föra över pengarna.”
  • Vad de försöker göra: Locka dig att slappna av genom något positivt.

 

  • ”Microsoft support” eller liknande
  • ”Vi har upptäckt virus på din dator. Vi behöver fjärrstyra den.”
  • Vad de försöker göra: Få tillgång till din dator och bankuppgifter.

Varningssignaler:

  • De stressar dig att agera snabbt
  • De ber dig logga in med BankID
  • De låtsas vara från bank, polis eller myndighet
  • De ringer från dolda eller fejkade nummer
  • De pratar om att rädda dina pengar – men ber dig göra något ovanligt

Exempel på hur du avslutar samtalet:

”Jag ger aldrig ut personlig information på telefon. Jag avslutar samtalet och kontaktar banken på egen hand. Hej då.”

Enklare version:

”Jag pratar inte om sånt här på telefon. Hej då.”

Det är helt okej att bara lägga på. Du behöver inte vara artig mot bedragare.

Artikelförfattare: Thomas Winberg
Redigering och publicering: Maria Gyllström

Källor:

Polisen. (n.d.). Telefonbedrägeri. [online] Tillgänglig på: https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/bedrageri/bedragerier/telefonbedrageri/ [Hämtad maj 2025].

Krisinformation.se. (n.d.). Din egen informationssäkerhet. [online] Tillgänglig på: https://www.krisinformation.se/forbered-dig/internetsakerhet/din-egen-informationssakerhet [Hämtad maj 2025].

BankID. (n.d.). Tänk på säkerheten – Phishing, vishing och smishing. [online] Tillgänglig på: https://www.bankid.com/privat/taenk-pa-saekerheten/phishing-vishing-smishing [Hämtad  maj 2025].

Svenska Bankföreningen. (n.d.). Vanliga bedrägerier och hur du undviker dem. [online] Tillgänglig på: https://www.swedishbankers.se/for-bankkunder/banksakerhet/banksakerhet-for-dig-som-bankkund/vanliga-bedragerier-och-hur-du-undviker-dem/ [Hämtad maj 2025].

Konsumentverket. (n.d.). Bluffar och bedrägerier. [online] Tillgänglig på: https://www.konsumentverket.se/omrade/bluffar-och-bedragerier/ [Hämtad maj 2025].

Brottsofferjouren. (n.d.). Bedrägerier. [online] Tillgänglig på: https://www.brottsofferjouren.se/utsatt-for-brott/bedragerier/ [Hämtad maj 2025].

SVT Nyheter. (n.d.). Telefonbedrägerier. [online] Tillgänglig på: https://www.svt.se/nyheter/om/telefonbedragerier [Hämtad maj 2025].

TV4 Nyheterna. (n.d.). Bedrägerier – nyheter och inslag. [online] Tillgänglig på: https://www.tv4.se/bedragerier [Hämtad maj 2025].

Dagens Nyheter. (n.d.). Bedrägerier. [online] Tillgänglig på: https://www.dn.se/om/bedragerier/ [Hämtad maj 2025].