HemPorträttVi tar pulsen på Maria Gyllström – Khaki webbyrå

Vi tar pulsen på Maria Gyllström – Khaki webbyrå

Maria, du driver en webbyrå i Lund som heter Khaki. Vad är byråns affärsidé och vilken kundgrupp vänder byrån sig till? Hur många år har du arbetat med webblösningar?

Jag har sedan drygt 20 år producerat webbplatser till kunder som vill ha skräddarsydda sidor, både som anställd och i egen regi. Mina kunder är ofta små och medelstora företag och föreningar, men jag har även arbetat med kommuner och universitet. Eftersom jag jobbar med WordPress finns det alla möjligheter att anpassa sidorna efter kundernas önskemål. Jag arbetar både med att utveckla nya webbplatser och uppdaterar befintliga som behöver kompletteras med nya funktioner. Till basutbudet är det enkelt att koppla fler lösningar som kunden behöver, som exempelvis e-handel, nyhetsbrev och kalendarium.

Vem är Maria Gyllström?

Jag är 55 år, har 4 vuxna barn och en mops. Bor på Nilstorp i Lund. Född i Skövde, uppväxt i Lund, bott i Kenya några år. Mina intressen är trädgård, musik, film, läsa/lyssna på böcker, gå på konserter och inte minst Österlen.

Hur kom du i kontakt med Parkinson Skåne?

Jag bodde under många år granne med Thomas Winberg, kassör i Parkinson Skåne. Under en av våra grannträffar förstod han att jag arbetade med webb och frågade mig om hjälp med ett kalendarium till Parkinson Skåne. På den vägen är det.

När Parkinson Skåne i höstas beslutade att lägga ner den tryckta medlemstidningen Aktuellt Parkinson Skåne kontaktades du för att komma med ett förslag till upplägg. Vad kände du inför ett sådant uppdrag?

Jag blev väldig glad för frågan och såg genast möjligheter med hur man skulle kunna ta omvandla tidningen till en digital version. Att det handlar om en förening med medlemmar som har en sjukdom gör det bara än mer intressant för mig då jag har själv under en period varit allvarligt sjuk. Jag vet hur mycket det betyder att man kan söka stöd och information om sin diagnos, läsa om andra som är drabbade och få hopp om framtiden via forskningsrön.

Khaki fick uppdraget och det tillkom, förutom att bygga en webbtidning, att bygga ett Nyhetsbrev. Parkinson Skånes hemsida är byggd på en gammal plattform som är samma som Parkinsonförbundet använder. Var det komplicerat att bygga webbtidningen och Nyhetsbrevet?

Det handlar om att kunna hantera verktygen rent tekniskt men också om informationsstrategi. Hur tänker användaren och var söker man information? Det är en komplex process innan allt är på plats och kräver erfarenhet.

När sidan väl är utvecklad är det ett löpande arbete med att layouta och publicera artiklarna på ett sätt som gör att de känns tilltalande och lättlästa. För mig är också bilderna viktiga och jag lägger alltid möda på att hitta ”rätt” bild.

Nyhetsbrevet ser jag som en förlängning av webben då man där blir uppmärksammad på vad som finns att läsa i tidningen. Det är en service som ger medlemmarna en snabb bild av vad som är viktigt just nu. Även nyhetsbrev har jag arbetat med mycket, så det är inte något nytt för mig men något jag tycker är spännande.

Det har gått 6 månader sedan Khaki fick uppdraget. Hur är det att jobba med och för Parkinson Skåne?

Jag trivs väldigt bra! Skulle gärna jobba ännu mer med liknande uppdrag, märker hur väl det passar mig. Det känns både givande och viktigt, samtidigt som det är roligt att vara kreativ och försöka skapa en så bra form på tidningen som möjligt. Alla i föreningen som jag jobbar med är dessutom väldigt trevliga och proffsiga och samarbetet fungerar enligt mig mycket bra.

Hur ser du på framtiden? Vad saknar Parkinson Skåne?

Jag hoppas att Parkinson Skånes medlemmar är nöjda med de steg som tagits med webbtidningen och nyhetsbrevet. Det känns som att det var rätt i tiden att under en pandemi och medföljande isolering utveckla det digitala mer och jag hoppas att man fortsätter med det. Om jag fick önska något så vore det att även Parkinsonförbundet skulle ligga på samma plattform (WordPress) och den då skulle uppdateras vad gäller teknik och form. Tror det hade underlättat för medlemmarna att slippa klicka mellan olika sidor för att hitta info.

Tack Maria! Jag är inte den som skall tycka till om webbtidningen och Nyhetsbrevet eftersom jag bidrar med artiklar men jag har hört andra i branschen som tycker att upplägget är professionellt. Och jag kan bara hålla med. Det är inte till att bara ta ett Word-dokument och lägga ut som säkert många tror.

Thomas /skribent

Dela