HemHälsa & livsstilFysisk aktivitet och hjärnan – Tomas Deierborg

Fysisk aktivitet och hjärnan – Tomas Deierborg

En viktig kombination för hjärnan vid fysisk aktivitet är pulshöjning och koordination av rörelser.

 

Tomas Deierborg är docent vid Neuroinflammation, Lunds Universitet och han höll detta föredrag 180411 på Världsparkinsondagen. Texten är uppdaterad 201016.

Tomas Deierborg, docent vid Neuroinflammation, Lunds Universitet

Vad som händer i hjärnan vid fysisk aktivitet är att det sker fler kopplingar mellan nervceller, kopplingarna mellan nervcellerna blir starkare och djurförsök har visat att till och med fler nervceller kan bildas. Tomas menar att man bör följa WHO som rekommenderar 150 minuters fysisk aktivitet i veckan med mellan 40-85% av sin maxpuls. Maxpulsen är det maximala antal slag som hjärtat kan slå under en minut. Generellt kan man säga att maxpulsen är mellan 170-180 slag i minuten för en person i 50-års åldern och 150-160 för en person i 70-års åldern. Dessutom bör man ha styrketräning två dagar i veckan.

Tomas menar också att aerobisk träning (aktivitet som ökar graden av syreförbrukning), styrketräning och högintensiv träning (intervallträning) saktar ner åldrandeprocessen.

Fysisk aktivitet skyddar dopamincellerna i hjärnan, minskar inflammation i hjärnan, förbättrar motoriken, minnet förbättras och det bildas mer dopamin.

En viktig kombination vid fysisk aktivitet är pulshöjning och koordination av rörelser.

Texten är skriven av Thomas Winberg och korrigerad av Tomas Deierborg

Dela