Kultur, Musik / 2025-05-30

Porträtt av Cass Elliot (Mama Cass)

Cass Elliot, även känd som ”Mama Cass”, var en amerikansk sångerska och medlem i den legendariska popgruppen The Mamas & the Papas, som var aktiv under mitten av 1960-talet. Hon föddes som Ellen Naomi Cohen den 19 september 1941 i Baltimore, Maryland, och dog tragiskt ung den 29 juli 1974 i London, endast 32 år gammal.

Kort om hennes karriär

The Mamas & the Papas: Cass blev berömd som en av de fyra medlemmarna i denna ikoniska folkrockgrupp, tillsammans med John Phillips, Michelle Phillips och Denny Doherty. Gruppen är mest känd för låtar som ”California Dreamin’”, ”Monday, Monday”, och ”Dedicated to the One I Love”.

Efter att gruppen splittrades 1968, fortsatte Cass som soloartist. Hon släppte flera album och hade hits som ”Dream a Little Dream of Me” (som faktiskt också spelades in med Mamas & the Papas men blev en signaturlåt för henne). Här är fem musikaliskt skiftande spår från Cass Elliots solokarriär som ger en bra bild av hennes röst, stil och konstnärliga ambitioner:

“Dream a Little Dream of Me” (1968)
Hennes allra första solosingel, släppt under namnet “Mama Cass”. En varm, nostalgisk tolkning av en 1930-talsstandard som nådde plats 12 på Billboard Hot 100 och plats 2 på Adult Contemporary-listan i USA.

“Make Your Ow Kind of Music” (1969)
En uppmuntrande hymn om att våga vara sig själv, skriven av Barry Mann & Cynthia Weil. Nådde plats 36 på Billboard Hot 100 och blev snabbt en kultfavorit, inte tack vare dess användning i moderna filmtrailers (bl a Barbie-trailern 2023).

“It’s Getting Better” (1969)
En optimistisk poplåt producerad av Steve Barri, med textrader om hopp och förändring. Singeln nådde plats 30 på USA-listan och plats 8 i Storbritannien – ett av hennes största solo-chartsuccéer.

“New World Coming” (1970)
En mjuk, soulinfluerad sång om framtidstro. Den nådde plsts 42 på Billboard Hot 100 och plats 4 på Adult Contemporary-listan, och visar upp hennes förmåga att förmedla både styrka och sårbarhet.

“Don’t Call Me Mama Anymore” (1973)
Titelspåret på hennes live-cabaret-album från Chicago och Las Vegas. Här tar hon tillbaka kontrollen över sitt artistnamn med självironi och scennärvaro, och levererar en medryckande blandning av prat och sång som avslöjar den riktiga Cass bakom smeknamnet.

Cass var känd för sin stora personlighet, humor och värme, vilket gjorde henne mycket älskad både av fans och kollegor. Trots att hon ofta fick uppmärksamhet för sin vikt, var det hennes röst – varm, kraftfull och själfull – som gjorde henne oförglömlig.

Personligt liv

Cass Elliots personliga liv var både fascinerande och stundtals tragiskt, kantat av stor kärlek till musik och vänner, men också av ensamhet och kamp för självacceptans. Hon föddes som Ellen Naomi Cohen i en judisk familj i Baltimore, Maryland. Redan i unga år visade hon intresse för teater och musik och hon bytte namn till Cass Elliot när hon flyttade till New York för att satsa på en karriär inom underhållning.

Hon hade ett mycket nära band med sin mor, som hon också försörjde ekonomiskt när hon blev framgångsrik. Cass var också djupt engagerad i vänskaper – hon var ofta den som samlade folk, höll i middagar och var ”mammafiguren” i vänskapskretsen, vilket också gav upphov till smeknamnet ”Mama Cass”.

Äktenskap och barn
Cass var gift en kort tid 1963 med James Hendricks, men det var mer av praktiska skäl än romantik – enligt vissa källor gjordes det för att hjälpa honom att undvika militärtjänst. De separerade kort därefter.

Hon hade en dotter, Owen Vanessa Elliot, född 1967. Cass avslöjade aldrig offentligt vem fadern var, vilket har lett till många spekulationer, men hon valde medvetet att uppfostra sin dotter som ensamstående mor. Efter Cass’ död uppfostrades Owen av Cass’ syster Leah och hennes man.

Dödsfall och myter
Cass Elliot dog 1974 efter en serie framgångsrika shower i London. En vanlig men felaktig myt är att hon dog genom att sätta i halsen en smörgås – detta avvisades av obduktionsrapporten. Den verkliga dödsorsaken var en hjärtattack, sannolikt kopplad till tidigare hälsoproblem och pressen från showbusiness.

Cass Elliot är begravd på Mount Sinai Memorial Park Cemetery i Hollywood Hills, Los Angeles, Kalifornien, USA. Efter sin död 1974 kremerades hon på Hollywood Forever Cemetery och hennes aska begravdes senare på Mount Sinai Memorial, i sektionen ”Courts of Tanach”. Mount Sinai Memorial Park är en välkänd begravningsplats där flera andra kända personer också vilar.

Arvet efter Cass Elliot

Cass Elliot ses fortfarande som en banbrytande artist – både för sin musikaliska talang och för att hon bröt mot många av tidens normer för kvinnor i underhållningsbranschen. Hon inspirerar än idag nya generationer av sångare och fans.

Relationer och ensamhet
Trots sin offentliga karisma och starka sociala nätverk kämpade Cass ofta med känslor av ensamhet och längtan efter romantisk kärlek. Hon var enligt vänner ofta förälskad, men hade svårt att hitta någon som kunde älska henne för den hon var. Det fanns rykten om obesvarad kärlek inom The Mamas & the Papas – särskilt till bandkollegan Denny Doherty, vilket hon själv antydde ibland.

Kropp och identitet
Cass blev ofta reducerad till sin kroppsstorlek i media, vilket hon hanterade med humor men också med viss smärta. Hon vägrade dock att låta det stoppa henne – hon hade självförtroende nog att ta plats och lyckades bli en stjärna på egna villkor, vilket var ovanligt för kvinnor som inte passade in i dåtidens smala skönhetsideal.
Cass Elliots dotter, Owen Vanessa Elliot, har en stark och rörande historia i sig själv, både som dotter till en ikon och som kvinna som valt att hedra sin mammas arv på sitt eget sätt.

Uppväxt efter Cass’ död
När Cass dog 1974 var Owen bara sju år gammal. Eftersom Cass var ensamstående mamma, togs Owen omedelbart om hand av Cass’ yngre syster, Leah Kunkel (en musiker och sångerska i sin egen rätt), och Leahs make Russ Kunkel, som är en välkänd studiomusiker. De adopterade Owen formellt och uppfostrade henne i Massachusetts, långt från den kändisvärld Cass hade rört sig i. Owen växte alltså upp i en trygg och relativt ”vanlig” miljö, men med vetskapen om vem hennes mamma var – och att hon tillhörde ett slags musikaliskt kungahus.

Thomas Winberg, artikelförfattare som lyssnade på The Mamas & Papas i Stockholm den 25 mars 1967.
Maria Gyllström, redigering och publicering

 

Källförteckning

Rock and Roll Hall of Fame. “The Mamas and the Papas.”

The Mamas and the Papas

IMDb. “Cass Elliot.”
https://www.imdb.com/name/nm0254177/?ref_=fn_all_nme_1

Wikipedia. “Cass Elliot.”
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cass_Elliot