Föreningsnytt, Lokala föreningar / 2023-02-27

Hur går ett Årsmöte till?

Sist ut att hålla Årsmöte var Parkinson Skåne och det är så det skall vara enligt reglementet. Först lokalföreningarna och sedan länsföreningen.

Innan vi kommer fram till dagen för årsmötet skall mycket planeras och förberedas. Lokal skall bokas, årsredovisningen skall fastställas och revideras, verksamhetsberättelse för det gångna året skall skrivas, verksamhetsplan och budget skall beslutas och skrivas. När detta är klart skall inbjudan skickas, digitalt till de som har e-postadress och brevledes till de som saknar e-postadress. Alla årsmöteshandlingarna skall vara tillgängliga för medlemmarna senast 10 dagar före årsmötesdagen och det mest vanliga är att de visas på hemsidan.

Själva årsmötet är för det mesta överstökat på 30-45 minuter beroende på antal punkter på Dagordningen och eventuella frågor från medlemmarna.

En av programpunkterna är, som nämnts ovan, styrelsens verksamhetsberättelse för det gångna året. Jag bifogar, efter tillstånd av Barbro Hernvall, verksamhetsberättelsen för 2022 för Parkinsongruppen Nordöstra Skåne – Kristianstad, som Barbro skrivit på ett trevligt och lättsamt sätt. Tack Barbro för trevlig läsning.

Thomas Winberg

Verksamhetsberättelse 2022

Verksamheten för 2022 består av följande:

• Årsmöte 2022-02-23, 15 medlemmar deltog
  • Konstituerande möte 2022-02-23
  • Styrelsemöten

Vi har haft 11 styrelsemöten under verksamhetsåret:

19/1, 16/3, 30/3, 27/4, 11/5, 25/5, (8/6 var vi inte beslutsmässiga – endast 3 ledamöter närvarande), 10/8,14/9, 26/10, 9/11, 7/12

Aktiviteter, återkommande:

Bowling i Åhus. Tisdagar, udda veckor kl. 11.30–12.30. Vi träffades 17 gånger totalt under året. Vi var mellan 7-10 som bowlade varje gång. Vi spelade 3 serier, det tar ca 1 timme. Det är mycket trevligt, bra motion och fin social samvaro. Vi hejar på varandra och utvecklingen går framåt för alla! Ofta stannar en del kvar och äter lunch tillsammans. Fin social samvaro.

Parkinsonboxning i Kristianstad Arena, måndag och torsdag kl.10-11. Det är ett härligt gäng som tränar tillsammans som har roligt och utvecklas på ett mycket bra sätt. Man tränar balans -, styrka – och kondition.

Boule i Everöd. Vi spelade boule onsdagar kl. 14–16 jämna veckor. Det är PRO Everöds boulesektion som avgör när säsongen börjar och slutar. Vi är så tacksamma att PRO upplåter en egen tid för oss att spela på. I halvlek fikar vi tillsammans, alla tar med sin egen fika. Vi har väldigt trevligt, både när vi spelar och fikar tillsammans. Vi har alltid tur med vädret och boulebanan ligger väldigt vackert och skyddat. Eftersom PRO är så generösa, så bjöd vi deras boulesektion på Boule- och grillfest 5/10 och hjälp till målning av bord, bänkar mm. Totalt var vi 16 personer, mycket trevligt och uppskattat.

Bordtennis. Denna aktivitet är ny och startade 16/8. Vi tränade med KFUM Kristianstads BTF tisdagar och torsdagar kl. 16–17. Bordtennis är bra träning för balans, kondition och rörlighet, med också möte med andra människor. Det är ett roligt sätt att träna.

HLR i Kristianstad onsdagen 13 april kl. 14-16. Ledare var Mikael Nissen och vi hade både teori och praktik. Tränade också med hjärtstarter. Det behöver tränas regelbundet, så att man vågar agera när det är skarpt läge. Fikan smakade bra efteråt! Tack för det!

Kristianstad Naturum. 16 maj kl. 14–15 var vi på blomstertema i Linnés fotspår, med Erik Kohlström från Naturum som guide. Det var en härlig eftermiddag och fantastiskt fint väder. Vi fick lära oss artbestämma olika växter efter att vi botaniserat och hittat diverse växter kring Naturum.Många stannade kvar i skuggan efteråt och fikade. Vi diskuterade mycket och tipsade varandra om annat härligt  från vår natur som man kan använda i olika maträtter.

Sillunch avnjöt vi 5 juni på Åhus Golfrestaurang. Det var mycket gott och trevligt. Tipsrunda hade Ella-Maj ordnat. Eftersom det var så fint väder, så var det många golfare både ute och inne, så Tipsrundan blev inomhus. Vi fick upp och röra på oss efter den goda lunchen. Det var inga lätta frågor Ella-Maj hade gjort. Efter ett antal utslagsfrågor, så utsågs till slut vinnare. Jag säger bara: ”Lyckliga Lotta!”

Föreläsningar:

Anders Stålhammar. I samarbete med Parkinson Hässleholm, så föreläste Anders Stålhammar på Senioren i Hässleholm. Anders berättade om sin resa med Parkinson och Parkinsonpodden, som han har startat. Det blev mycket intressanta frågor, svar och diskussioner vid gemensam och god fika.

Per Odin, professor i Neurologi höll föreläsning för Parkinson Kristianstad. Vi hade äran att hälsa våra medlemmar välkomna till Östermalmskyrkan den 14 oktober kl.13 – 16 för att ta del av Pers föreläsning.

Per tog uppföljande:

• Icke – motoriska symtom
  • Pumpbaserade terapier
  • Selektion av patienter för avancerad terapi
  • Val av avancerad terapi

22 personer deltog och vi var överens om att det blev en mycket intressant och lärorik eftermiddag. Det fanns hela tiden möjlighet att ställa frågor till Per och vi fick svar på många frågor – som i sin tur genererade nya frågor och svar. Vi konstaterade att det är bra med föreläsningar i mindre grupp. Det är då fler som kan och vågar komma till tals och även ge varandra tips. Kunskap är makt! I pausen fikade vi och hade trevliga diskussioner. Vi tackade Per med en fin höstbukett!

Emma Pettersson, Kristianstad föreläste i Aulan på Furuboda 16/11. Emma berättade om sin resa ”Tro, hopp och kärlek efter ett mordförsök”. Hur kommer man tillbaka till livet och sina drömmar? En föreläsning med både skratt och tårar då vi fick ta del av Emmas resa. Otroligt vilken styrka och drivkraft, Emma gav aldrig upp. Bara önskar att fler hade varit och lyssnat på hennes resa. Efteråt fikade vi tillsammans i matsalen. Tack för de goda baguetterna. Framför allt tack Emma!

Åhus Bowling & Julbord 10 december. Bowling kl. 17-18 och sedan Julbord med dessert, julgodis och kaffe. Vi började med mingel, etikettering, Swish eller cash. Vi letade efter skor i rätt storlek, för att inte prata om klot, inte för tungt/lätt, inte för stora/små hål… Vi var 24 som bowlade (alla) och vi var 3 på varje bana. Vi hade trevligt och det var mycket high five, tjut av glädje och ibland en miss. Alla verkade ha kul och det var stundtals hög ljudnivå, när vi hejade och gladdes med varandra. Så var det ju fullbokat också i hallen.

Sedan var det dags för Julbord. Ett fantastiskt sådant! Där saknades ingenting. Äter med alla sinnen och svänger många gånger tills det blir tvärstopp. Efter kaffet var det dags att dela ut vinster i Julslaget, baserat på första serien. Vi vände helt enkelt upp och ner på listan. Det blev 16 vinster totalt. 6 kuvert som Micke Bowling lagt presentkort i med olika vinster. 8 pikétröjor som Eddie skänkt och 2 vackra julkransar som Solveig gjort och skänkt. Hjärtligt tack för det. Tack alla som bidrog och var med på denna härliga kväll tillsammans!

Medlemsantal vid årsskiftet 2022: 123
Antal medlemmar som har mail har ökat och är nu ca 97 st. Det innebär att vi sparar in porto när vi gör utskick Program 2023.

Barbro Hernvall